هدفدار بودن آفرینش، دلیلی بر وجود معاد

پرسش : هدفدار بودن آفرینش در جهان بینى الهى چگونه معاد را اثبات مى کند؟

پاسخ اجمالی:

معاد نشانه هدف دار بودن آفرینش در جهان بینی الهی است. قرآن می فرماید: «ما آسمان ها و زمین و آنچه را در میان این دو است بیهوده و بى هدف نیافریدیم». در حقیقت این جهان بیهوده خلق نشده و باید جهانى بعد از این جهان باشد تا مسیر تکامل انسان در آن ادامه یابد از این رو تأمین هدف آفرینش، بدون پذیرش معاد ممکن نیست و اگر ارتباط این زندگى را از جهان پس از مرگ قطع کنیم، همه چیز شکل معمّا به خود گرفته و پاسخى براى چراها نخواهیم داشت.

پاسخ تفصیلی:

در آیه ۳۸ سوره«دخان» آمده است که: (ما آسمان ها و زمین و آنچه را در میان این دو است بیهوده و بى هدف نیافریدیم)؛ «وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الاَْرْضَ وَ ما بَیْنَهُما لاعِبینَ».
در سوره«انبیاء» آیه ۱۶ در همین زمینه مى گوید: «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الاَْرْضَ وَ ما بَیْنَهُما لاعِبینَ».
بر خلاف پندار مادیین، در جهان بینى الهى براى آفرینش انسان هدفى بوده است که در تعبیرات فلسفى از آن به تکامل، و در لسان قرآن و حدیث، گاهى از آن به «قرب به خدا» و یا «عبادت و بندگى» تعبیر شده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الانْسَ اِلاّ لِیَعْبُدُونَ»؛ (من جنّ و انس را نیافریدم مگر به این منظور که مرا پرستش کنند) و در سایه عبادت و بندگى، کامل شوند و به حریم قرب من راه یابند.
آیا اگر مرگ پایان همه چیز باشد، این هدف بزرگ تامین مى گردد؟
بدون شک پاسخ این سوال منفى است.
باید جهانى بعد از این جهان باشد و خط تکامل انسان در آن ادامه یابد و محصول این مزرعه را در آنجا درو کند و حتى در جهان دیگر نیز این سیر ادامه یابد، تا هدف نهائى تامین شده باشد.
خلاصه این که: تامین هدف آفرینش، بدون پذیرش معاد ممکن نیست و اگر ارتباط این زندگى را از جهان پس از مرگ قطع کنیم، همه چیز شکل معمّا به خود مى گیرد و پاسخى براى چراها نخواهیم داشت. (معاد)

پی نوشت:

(۱).گردآوری از کتاب: تفسیر نمونه، ایت الله العظمی مکارم شیرازی، دار الکتب الاسلامیه، چاپ بیست و ششم، ج ۱۸، ص ۵۰۹٫

جستجو